تفاوت غذاساز و خردکن بررسی مزایا و معایب هر کدام

50
0
difference-between-food-processor-and-chopper

اگر روزانه تایمی را در آشپزخانه گذرانده باشید، متوجه شده اید که دقت و زمان زیادی برای تهیه غذا صرف می شود. اگر شما هم دنبال دستگاهی برای آماده کردن غذا به سریع ترین روش بوده اید، حتما با وسایلی مثل خردکن و غذاساز آشنایی دارید. خردکن و غذاساز از وسایل بسیار کاربردی در اکثر آشپزخانه ها می باشند که امروزه برای تهیه غذا استقبال زیادی از این محصولات شده است.  برخی از افراد عملکرد این دو محصول را با یکدیگر اشتباه می گیرند و در مورد تفاوت بین غذاساز و خردکن چیزی نمی دانند.

هر کدام از این دو دستگاه، دارای عملکرد مجزا از یکدیگر می باشند، که در کارهای آشپزخانه به شما کمک بسیاری می کنند. شاید برای شماهم سوال شده که تفاوت و شباهت های بین این دو دستگاه چیست؟ یا کدام از این دو محصول برای شما انتخاب بهتری است؟ در ادامه این مطلب درمورد خصوصیات و ویژگی های این دو دستگاه و شفاف سازی تفاوت های بین آن ها می پردازیم.

برای اینکه بفهمیم تفاوت های بین غذاساز و خردکن چیست و کدام وسیله، گزینه مناسب تری برای خرید است، لازم است قبل از آن بدانیم که هرکدام از این محصولات دارای چه خصوصیت و کاربردی هستند یا به زبان ساده تر برای چه کاری استفاده می شوند.

عملکرد غذاساز چیست

غذاساز دستگاهی با عملکرد گسترده است که در بیشتر موارد آشپزی برای تهیه غذا در کوتاه ترین زمان، کمک شما می کند. غذاساز برای مخلوط کردن، خرد کردن، پوره کردن، خمیر کردن و همزدن مواد غذایی استفاده می شود. تفاوت طراحی تیغه های دستگاه در این وسیله کارایی آن را مشخص می کند. در واقع شما با خرید یک دستگاه از چندین عملکرد بهره مند می شوید. غذاساز دستگاهی کامل تر از خردکن است که علاوه بر خردکردن مواد غذایی، عملکردهای دیگری هم انجام می دهد. اندازه و تعداد قطعات غذاساز نسبت به خردکن خیلی بیشتر است و در کل ساختار پیچیده تری دارد. به علاوه امکان تهیه تعداد متنوع تری از غذاها را به شما می دهد.

عملکرد خردکن چیست

حتما برای شما پیش آمده که وقت و انرژی لازم برای آشپزی و آماده‌ کردن مواد غذایی لازم برای شام را نداشته باشید. در اکثر مواقع هم ممکن است فرصت برای ریز یا خردن کردن موادی مثل سیر،پیاز و سیب زمینی را نداشته باشید، در این مواقع تمایل دارید که وسیله ای به شما در تهیه این مواد غذایی کمک کند. خردکن به عنوان یک دستگاه کمکی، مانند یک دستیار آشپزخانه در کنار شماست تا در کوتاه ترین زمان هرچه می‌خواهید را برای شما ریز و خرد کند.

خردکن وسیله ای ست که به صورت حرفه ای به برش دادن و جدا کردن قطعات مواد غذایی می پردازد. در بسیاری از مدل ها فواصل اسلایس ها و نوع برش قابل تنظیم است.

به طور خلاصه هدف از طراحی این وسیله سرعت بخشیدن به عملکرد خرد کردن انواع مواد غذایی مثل میوه، سبزیجات، آجیل، گوشت و مرغ است.ظاهر ساده و جمع و جور آن با چندین تیغه در طراحی این وسیله، باعث شده است که به طور حرفه ای به برش دادن و خورد کردن مواد غذایی بپردازد.

خردکن ها با قیمت، اندازه و عملکرد متفاوت به بازار عرضه شده اند. مدل های متنوعی از خردکن ها وجود دارد که به طور کلی در دو گروه برقی و دستی قرار می گیرد.در ادامه مطلب به معرفی انواع خردکن ها می پردازیم.

خردکن برقی

برای خرد کردن سبزیجات و صیفی‌جات، خردکن برقی بهترین وسیله‌ است. برای انجام این کار، ابتدا مواد غذایی را به تکه‌های کوچک‌ تر تبدیل کنید و درون خرد کن بریزید. هرچه مقدار بیشتری مواد غذایی در خردکن داشته باشید، نتیجه نهایی ریزتر خرد و یکدست تر می‌شود.

لازم به ذکر است که در خردکردن سبزیجات، برای اینکه تیغه‌های دستگاه راحت تر حرکت کنند، یک قاشق روغن مایع درون مخزن خردکن بریزید.

difference food processor and chopper image4

خردکن دستی

در این مدل از خردکن‌ها نیروی لازم برای کار به جای موتور دستگاه، از دستان شما گرفته می شود. خردکن دستی معمولا مقرون ‌به‌ صرفه ‌تر از مدل‌های برقی است. از این خردکن می‌ توانید درهمه‌جا بدون نیاز به برق یا لوازم دیگر استفاده کنید. خردکن‌های دستی نیز مدل‌ های مختلفی دارند. در بعضی از مدل ‌ها شما باید با دستان خود، درپوش مخزن را فشار دهید یا ضربات متعدد وارد کنید تا تیغه ها بچرخند و مواد را خرد کنند.

برای خرید خردکن دستی حتما به ارگونومیک بودن طراحی آن توجه کنید که هنگام استفاده مکرر باعث خستگی دست شما نشود.

تااینجا کارایی و عملکرد غذاساز و خردکن را فهمیدیم و نوبت آن است که به مقایسه مزایا و معایب این دو دستگاه بپردازیم.

مزایا و معایب خردکن

خردکن، برش حرفه ای انواع مواد غذایی را ممکن می سازد. این وسیله در انواع برقی ظرفیت بیشتری در نصب مخزن پارچ و آبمیوه گیر دارد. خردکن های برقی نیز، دارای موتور قوی تری نسبت به غذاساز ها هستند. خرابی این وسیله نسبت به دستگاه غذاساز کمتر است و تنوع برش ها با تعویض تیغه در این وسیله به راحتی امکان پذیر است .

از معایب این دستگاه می توان به این مورد اشاره کرد که عملکرد آن فقط به خردکردن محدود می شود و ظرف مخزن ذخیره ساز در همه ی مدل های این وسیله وجود ندارد.

مزایا و معایب غذاساز

علاوه براینک ظرفیت و کارایی غذاساز نسبت به خردکن خیلی بیشتر است، هزینه بیشتری نیز برای خرید آن پرداخته می شود ولی باید توجه کنید که هزینه ی پرداخت شده نه تنها برای عملکرد خردکردن و برش دادن بلکه در قبال کارایی گسترده تر در این دستگاه است.

از معایب این دستگاه می توان به تیغه های ضعیف تری که برای خرد کردن مواد غذایی دارد، اشاره کرد. هزینه های تعمیر ‌و خرابی نیز در این دستگاه به علت پیشرفته تر بودن آن بیشتر است. غذاساز برای خرد کردن مواد غذایی سخت تر، مثل گوشت و آجیل نسبت به خردکن ضعیف تر عمل می کند. همچنین تنوع برش ها در غذاساز، کمتر است.

difference food processor and chopper image5

فرق بین غذاساز و خردکن چیست؟

کارایی و عملکرد

اصلی ترین “تفاوت بین غذاساز و خردکن” در عملکرد این دو وسیله است. همانطور که گفتیم، قابلیت های غذاساز در مقایسه با خردکن، خیلی بیشتر است. علاوه بر خردکردن و برش انواع موادغذایی، امکان خمیر کردن، رشته کردن و پوره کردن را هم به شما می دهد.

کارایی خردکن، فقط برش دادن و قطعه قطعه کردن انواع مواد غذایی به صورت حرفه ای، با تنوع بالاتر و قابلیت های بیشتر در تنظیم برش است.

اندازه و شکل ظاهری

اندازه و شکل فیزیکی از اولین مشخصه هایی ست که به چشم می آید. یکی از تفاوت های غذاساز و خردکن، اندازه این دو دستگاه است. غذاساز با توجه به تکنولوژی پیشرفته تر و گنجایش مخزن بالاتر، فضای بیشتری را در آشپزخانه شما می گیرد. این در حالی ست که خردکن ها سبک تر و با اندازه ی کوچکتری به بازار عرضه می شوند که حمل و جابجایی این وسیله را آسان تر می سازد.

مراقبت و تمیز کردن

غذاساز دستگاهی است که از چندین قطعه تشکیل شده و دارای تیغه های مخصوص است. برای تمیز کردن لازم است که قطعات آن از یکدیگر جدا و بصورت مجزا با شوینده ها شسته شوند. همچنین در صورتی که غذاساز ما برقی باشد موتور دستگاه نیز باید به صورت جداگانه بعد از استفاده تمیز شود.

خردکن، قطعات کمتری نسبت به غذاساز دارد و تعداد تیغه های آن نیز کمتر است. در نتیجه با توجه به اندازه کوچیکتر آن تمیز کردنش به مراتب سریع تر انجام می شود.

گنجایش مخزن

ازدیگر تفاوت های بین غذاساز و خردکن ظرفیت مخزن این دو دستگاه است. معمولا گنجایش غذاساز بیشتر است و بسته به مدل ، می تواند حدود هفت تا دوازده ظرف غذا را همزمان آماده کند. این درحالی است که ظرفیت خرد کن حدود یک تا چهار فنجان است. بنابراین برای انتخاب بین این دو ، باید به حجم و میزان غذایی که نیاز داریم آماده شود، توجه کنیم. اگر خانواده پر جمعیتی دارید و یا می خواهید برای تعداد افراد بیشتری، غذا تهیه کنید، غذاساز گزینه بهتری به نظر می رسد. همچنین اگرخانواده پرجمعیتی ندارید و نیازتان فقط استفاده روزانه است، وسیله ای جمع و جور مثل خردکن انتخاب مناسبی برای شماست.

difference food processor and chopper image6

قیمت

از اصلی ترین نکات قبل از خرید هر وسیله، قیمت و هزینه هایی ست که در قبال آن می پردازیم.

غذاساز با توجه به اندازه بزرگتر، گستردگی قابلیت ها و کارایی، تعداد قطعات بیشتر، گنجایش افزوده شده و موتور دستگاه، دارای قیمت بالاتری است. 

خردکن قطعات کمتری دارد، اندازه کوچیک تر، طراحی ساده تر و گنجاش کمتری دارد .البته قیمت های متفاوتی در مدل های برقی و دستی این وسیله وجود دارد که بطور کلی باید گفت خردکن های برقی و دستی دارای قیمت کمتری نسبت به غذاساز ها هستند.

به طور کلی می توان تفاوت بین ویژگی و مشخصه های غذاساز و خردکن را با جدول زیر مطرح کرد.

وسیلهاندازهگنجایشکاراییمراقبتتنوع برشقیمت
غذاسازبزرگتر نسبت به خردکنتهیه 12-7 پیمانه غذادارای 12-5 عملکرد متفاوتشستشو مخزن و تیغه و خشک کردن و تمیز کردن موتور دستگاهکمهزینه ی بالا برای خرید و تعمیر دستگاه
خردکنکوچکتر نسبت به غذاسازتهیه 4-1 پیمانه غذادارای 1عملکرد خردکردنشستشو تیغه و ظرفزیادهزینه پایینتر برای خرید وسیله
مقایسه غذاساز و خردکن

سخن آخر

در زندگی پر مشغله امروزه، تعداد زیادی از ما به ‌دنبال روش ها و وسایلی هستیم که به روند آشپزی ما، سرعت بخشد. غذاساز و خردکن از محصولاتی هستند که تقریبا برای آماده کردن هر غذا یا دسری قابل استفاده هستند. خردکن‌ برای ریز کردن و غذاساز در زمینه گستره تر مثل همزدن، پوره کردن، خمیر کردن و آسیاب مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. قبل از خرید بهتر است بدانید که دقیقا چه نیازی دارید و به دنبال چه عملکرد هایی از این دستگاه ها هستید. در این مطلب در مورد کارایی، مزایا و تفاوت بین غذاساز و خردکن صحبت کردیم .

در نتیجه اگر به دنبال وسیله ای برای خردکردن حرفه ای با گنجایش معمول و قیمت مقرون بصرفه تری هستید، خردکن انتخاب بهتریست. غذاساز با ظرفیت بیشتر، کارایی و عملکرد گسترده تر نسبت به خردکن، برای تهیه موادغذایی در سریع ترین زمان، به شما کمک می کند.

خرید این دو وسیله قطعا کمک بسیاری در تهیه سریع تر غذا به شما می کند. برای خرید دستگاه های خردکن و غذاساز، از برندهای اورجینال از لینک https://www.mrdubai.ir/kitchen-appliances/  دیدن کنید.

در صورت نیاز به راهنمایی خرید با مناسب ترین قیمت می توانید از طریق لینک زیر با کارشناسان مستردبی در ارتباط باشید.

ارتباط از طریق وتساپ

برای خواندن مقاله راهنمای خرید بهترین غذاساز کلیک کنید.

سوالات متداول

خردکن برقی چه فرقی با غذاساز دارد؟

گاهی اوقات هنگام آشپزی به غیر از خرد کردن مواد غذایی، نیاز دارید که وسیله ای بتواند مواد غذایی را هم بزند و میوه‌ها و سبزیجات را در ابعاد و اشکال یکسان برش دهد، اینجاست که غذاساز انتخاب بهتری برای شما محسوب می شود.

آیا خرید خردکن برقی به صرفه تر از غذاساز است؟

به این علت که غذاساز دستگاه کامل تری نسبت به خردکن برقی ست، قیمت غذاساز بیشتر از خردکن است. همانطور که گفتیم، کارایی غذاساز گسترده تر است. اگر نیاز شما فقط برش دادن و خردکردن مواد غذایی باشد، خرید خردکن برقی نسبت به غذاساز بصرفه تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *